3 hälsosamma steg

I onsdags var jag på ett föredrag/inspirationskväll om hälsa och livsstil med Sanna Ehdin. Jag vet med mig att jag sitter på tok för mycket framför dator och mobil, att jag tränar för lite och pausar för sällan.

Å andra sidan är jag extremt lycklig och tacksam för att få göra det jag gör. Balans? Kanske. Samtidigt är kroppen 46 (!) år. Ska den hålla länge till (har ju massor av fler böcker att skriva) så kanske det är dags att bruka allvar med den där träningen, och med pauserna…Så nu ingår jag ett kontrakt med mig själv att ta dessa tre hälsosamma steg. Häng med du också!

  1. Styrketräna åtminstone två gånger i veckan! Hur ung man än känner sig på insidan så är sanningen den att vi efter 40 tappar muskelmassa. Alltså bör man styrketräna några gånger i veckan (en bonus är att muskler bränner fett under vila för den som av hälsoskäl behöver minska måttet lite). Viktigt att tänka på är att variera träningen och vikterna eftersom kroppen snabbt vänjer sig och behöver utmanas.
  2. Inled dagen med yoga några gånger i veckan! Jag är stel som en pinne i kroppen. Yoga ger både styrka, smidighet och närvaro – perfekt sätt att starta dagen på!
  3. Digitala pauser! Jag började fundera över hur många timmar jag snittar vid dator och mobil. Tänker inte skriva det här:-) Men det är alldeles för mycket. Tack och lov har jag hundarna och promenerar varje dag…men jag lovar mig själv att väva in digitala (och produktiva) pauser – helst varje dag. Stunder då man bara är, sitter i soffan med en bok, stannar upp…

Hur tänker ni andra över 40 kring träning och livsstilsförändringar?

 

 

Please follow and like us:

About caroline@skrivarstudio.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *